Poznaj ZDROWE NAWYKI 0

Zdrowe nawyki żywieniowe

 

Najprostszym i najtańszym sposobem dbania o zdrowie jest zapobieganie chorobom. Polska medycyna koncentruje się na leczeniu chorób.

Tymczasem w innych, bogatszych od naszego krajach coraz większy nacisk kładzie na profilaktykę. Zapobieganie chorobom to coś, czym możemy i powinniśmy zająć się sami. I wcale nie musi to być trudne ;) Oto kilka sprawdzonych sposobów :

 

 Nie zapominaj o śniadaniu !   

   Śniadanie, blog, zdrowa dieta, ekobalans 2

 

Od dawna słyszymy, ze śniadanie to najważniejszy posiłek dnia. Koncentracja, pamięć czy kojarzenie funkcjonują gorzej, jeśli nie zjemy śniadania. Dzieje się tak, ponieważ nasz mózg do sprawnego działania potrzebuje glukozy. W czasie snu korzysta z jej magazynów, zgromadzonych m.in. w wątrobie.

Jednak przed południem zapasy się kończą, co sprawia, że nasze szare komórki działają mniej sprawnie. Dlatego dietetycy zalecają jedzenie śniadania nie później niż do dwóch godzin po przebudzeniu. Pomaga to także w utrzymaniu właściwego poziomu insuliny, cholesterolu i kwasu moczowego we krwi.

 

 Jedz posiłki regularnie, mniej więcej co 3 godziny 

Niezależnie od tego, jaka dietę już stosowałeś, na pewno jedna z jej zasad było jedzenie posiłków co trzy godziny. Dlaczego to takie ważne ⁉ Odpowiedź tkwi w naszym DNA. Geny odpowiadające za magazynowanie tłuszczu odziedziczyliśmy po naszych przodkach, którzy nigdy nie wiedzieli, kiedy mogę liczyć na kolejny posiłek. Badania wykazały, że jeśli nic nie jemy przez 3–4 godziny, aktywność SCD1 zaczyna rosnąć.

Dlatego tak ważne sa regularne niewielkie posiłki. Warto też pamiętać o tym, że możemy wpływać na ten enzym poprzez nasze menu. Działanie SCD1 hamują m.in. kwasy tłuszczowe omega-3 i omega-6, wystepujące w oleju lnianym i rybach morskich.

Przeciwne działanie mają natomiast proste cukry, takie jakglukoza i fruktoza. Nic dziwnego, że syrop glukozowo-fruktozowy, tak często dodawany dziś do różnych produktów spożywczych, jest podejrzewany o to, że sprzyja otyłości.

 

Nie rezygnuj z tłuszczów...                 

Śniadanie, blog, zdrowa dieta, ekobalans, olej zimnotłoczony konopny-2-2

 

Owszem, są bardzo bogatym źródłem energii, wiec jeśli chcemy się odchudzać, powinniśmy na nie uważać. Ale nie eliminować całkowicie z diety! Tłuszcze pełnią w organiźmie wiele ważnych ról: wspomagają wzrost komórek, przyswajanie witamin A, D, E i K, biorą udział w produkcji ważnych hormonów.

Warto przy tym pamiętać, że najkorzystniejsze dla naszego organizmu są nienasycone kwasy tłuszczowe, występujące m.in. w olejach roślinnych, orzechach i rybach morskich. Zapobiegają chorobom serca, otyłości , mają właściwości przeciwzapalne, poprawiają odporność, obniżają poziom cholesterolu, zmniejszają ryzyko zachorowania na nowotwory, korzystnie wpływają na samopoczucie pacjentów z depresja, a nawet spowalniają procesy neurodegeneracyjne.

 

 

Jeśli się odchudzasz, rób to powoli...

Wśród osób na diecie pokutuje mit, jakoby powolna utrata masy ciała zmniejszała ryzyko efektu jo-jo. Badania wykazały, że tak nie jest, ale czy tylko to się liczy? Odchudzając się w spokojnym tempie, nie narażasz swojego organizmu na komplikacje zwiaząne z restrykcyjnymi dietami.

Należą do nich m.in. uczucie zmęczenia, niedobory składników odżywczych, odwodnienie czy ryzyko powstania zaburzeń odżywiania. Powolna utrata kilogramów sprzyja też zachowaniu tkanki mięśniowej i elastyczności skóry.

  

Kochaj się na zdrowie

Korzyści z uprawiania seksu można długo wyliczać. Poza dobrym wpływem na nastrój oraz działanie układów krążenia i oddechowego.

 

 

 

Jeśli poczujesz mały głód, napij się wody...      

Śniadanie, blog, zdrowa dieta, woda, ekobalans, olej zimnotłoczony konopny

 

Każdemu z nas zdarza się to poczuć. Przykre ssanie w żołądku, tylko czy to aby na pewno głód? Nie jest to wcale tak oczywiste. Za uczucia głodu i pragnienia odpowiadają te same struktury zlokalizowanew mózgu, w obrębietzw. podwzgórza. Nasze szare komórki czasem mylą te dwa sygnały.

Mały głód może więc tak naprawdę być małym pragnieniem. Lepiej więc wypić pół szklanki wody, by się przekonać często okazuje się, że to w zupełności wystarcza!

                                                                     

Wysypiaj się...

Zdrowy sen, zdrowa żywność, ekobalans.jpg

 

Wielu z nas w uwagi typu: „Idź spać, bo nie urośniesz!“. Czy ma to sens? Owszem, bo właśnie w czasie snu przysadka mózgowa wydziela hormon wzrostu (hGH). Pod jego wpływem rośnie nasz organizm w dzieciństwie.

Warto jednak pamiętać, że dorośli też potrzebują hGH (przynajmniej do 50. roku życia, ponieważ później produkcja tej substancji w naturalny sposób ustaje). Hormon ten redukuje nadmiar tłuszczu i stymuluje rozwój masy mięśniowej.

Badania wykazały, że dorośli z niedoborem tej substancji mają gorsze samopoczucie, częściej są otyli i przedwcześnie umierają. Dlatego jeśli chcesz być szczupły i zdrowy, pożegnaj się ze swoim nocnym trybem życia i przesypiaj regularnie 6–7 godzin na dobę. Dzięki temu unikniesz też niebezpiecznych zaburzeń hormonalnych, które mogą doprowadzić m.in. do spadku odporności organizmu czy skłonności do przejadania się.

 

 Pamiętaj o dobrych bakteriach

Na tobie i w tobie żyje mnóstwo mikroorganizmów. Ich liczba jest dziesięciokrotnie większa niż liczba komórek tworzących twoje ciało! Naturalna flora bakteryjna w układzie pokarmowym wspomaga odporność, trawienie, produkuje witaminy, a nawet może mieć wpływ na nastrój, długość życia i sylwetkę każdego z nas. Jak zadbać o nasze bakterie?

Przede wszystkim nie zażywając antybiotyków, o ile nie jest to niezbędne. Warto również jeść pokarmy, w których występuje dużo pożytecznych dla nas mikrobów. Chodzi tu przede wszystkim o kiszone warzywa oraz naturalne jogurty.

Trzeba tylko pamiętać, że bakterie giną wskutek obróbki termicznej. Dlatego lepszym rozwiązaniem jest np. surówka z kiszonej kapusty niż kapuśniak.

 

 

Przyprawiaj jedzenie tym, co dobre...

Zdrowe przyprawy, kapsaicyna, na cholesterol, ekobalans.jpg

 

W produktach roślinnych kryją się cenne substancje chemiczne. Czasem nawet jedna szczypta może pomóc organizmowi. Ostre przyprawy, takie jak pieprz kajeński, zawierają kapsaicynę. Związek ten pobudza receptory bólowe na języku, dostarczając nam doznania, które określamy jako ostrość lub pikantność.

Kapsaicyna sprzyja też utracie tkanki tłuszczowej, spadkowi poziomu lipidów we krwi i zwiększaniu produkcji białek np. w mięśniach. Cynamon przyspiesza metabolizm, korzystnie wpływa na poziom glukozy we krwi, obniża poziom trójglicerydów i „złego” cholesterolu.

Pieprz czarny zawiera piperynę, która blokuje powstawanie nowych komórek tłuszczowych oraz ułatwia przyswajanie korzystnych dla zdrowia składników z innych produktów spożywczych. Nasiona gorczycy mogą przyspieszyć spalanie kalorii nawet o 25 proc.

Kurkuma hamuje powstawanie naczyń krwionośnych odżywiających tkankę tłuszczową, zapobiega cukrzycy i obniża poziom lipidów we krwi. Imbir i kardamon hamują apetyt i sprzyjają „spalaniu” tkanki tłuszczowej.

 

Kolację jedz na trzy godziny przed snem...

Kolacja

 

Jeśli wracasz późno do domu, nierzadko wydaje ci się, że to nie jest dobra pora na kolację. Wiele jednak zależy od tego, kiedy położysz się spać. Gdy zrobisz to od razu, nie będzie problemu. Jeśli jednak planujesz posiedzieć jeszcze trochę przed komputerem czy telewizorem, lepiej przygotuj sobie od razu lekki posiłek.

Inaczej może okazać się, że po nocy zakradasz się do lodówki po przekąskę... No dobrze, ale co z zasadą, by nie jeść nic po godz. 20? Owszem, część badań sugeruje, że późne kolacje sprzyjają nadwadze i otyłości. Jednak wiele zależy tu od indywidualnych predyspozycji.

Dlatego dietetycy zalecają, by ostatni posiłek w ciągu dnia zjadać na trzy godziny przed pójściem do łóżka. Taka strategia ma sporo zalet: może pomóc w budowaniu masy mięśniowej, regeneracji tkanek i pozbyciu się zbędnych kilogramów.

 

 

Postaw na owoce i warzywa.

Produkty roślinne zawierają wiele cennych składników, w tym witamin i mikroelementów. Ale w warzywach i owocach znajdziemy również wyjątkowe substancje wspomagające metabolizm. Przykładem mogą być polifenole.

Przeciwdziałają skutkom aktywności wolnych rodników (związków chemicznych uszkadzających komórki), mają właściwości przeciwzapalne i przeciwnowotworowe. Korzystnie wpływają na gospodarkę lipidową.

Sinetrol występujący powszechnie w cytrusach ma silne właściwości lipolityczne – sprzyja „spalaniu” tkanki tłuszczowej. Resweratrol ze skórki winogron ma podobne właściwości i prawdopodobnie aktywuje geny związane z długowiecznością.

Niektórzy badacze twierdzą, że działanie tego związku chemicznego wyjaśnia tzw. francuski paradoks. Francuzi jędzą dużo i tłusto, a mimo tego są szczupli i długowieczni. Być może to zasługa czerwonego wina, bogatego w resweratrol.

 

Zadbaj o relaks 

Relaks,dieta, odchudzanie, ekobalans

 

Wystarczą najprostsze działania: regularne spacery, uprawianie sportu, ćwiczenia oddechowe czy praktykowanie tzw. uważności . Złym rozwiązaniem jest natomiast „zajadanie” czy „zapijanie” stresu.

Raz, że metody te działają tylko na krótką metę, a dwa, że rujnują zdrowie. Dotyczy to nawet pozornie niewinnego sięgania po czekoladki po stresującym dniu w pracy czy szkole.

Taki odruch może łatwo przerodzić się w uzależnienie od słodyczy, którego mechanizm jest bardzo podobny do innych nałogów. Osoby zmagające się z tym problemem częściej popadają w depresję i mają problemy z koncentracją uwagi.

Komentarze do wpisu (0)

do góry
Sklep jest w trybie podglądu
Pokaż pełną wersję strony
Sklep internetowy Shoper.pl